Autostrada Transilvania: CNAIR a scos din contractul cu UMB zonele „critice” de la Nădășelu și Topa Mică și (după doi ani) a lansat licitația pentru noul traseu / Viaduct de 1,2 km la Nădășelu și de 2 km la Topa Mică

UMB Nădășelu Autostrada Transilvania

Compania de Drumuri a scos din contractul cu UMB zonele „critice” de la Nădășelu și Topa Mică pe traseul Autostrăzii Transilvania și a lansat în licitație lucrările celor două viaducte, soluție despre care se discută de aproape doi ani.

Pe secțiunea din PNRR Nădășelu – Poarta Sălajului, traseul actual va fi deviat, iar la Nădășelu și Topa Mică unde sunt alunecări de teren vor fi construite două viaducte cu o lungime de peste 3 kilometri. Noile lucrări costă aproximativ un miliard de lei, iar durata este de 27 de luni (9 proiectare și 18 execuție).

„Joi, 03.08.2023, CNAIR a transmis spre publicare în JOUE (Jurnalul Oficial al Uniunii Europene) anunțul de participare aferent contractului de achiziție publică pentru proiectarea și execuția lucrărilor de deviere a traseului situate între km 10+009 – km 12+000 și km 21+406 – km 24+890, aferente autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj-Oradea, subsecțiunea 3A2: Nădășelu – Mihăiești (km 8+700 – km 25+500).Data limită pentru primirea ofertelor este 25.09.2023. Durata contractului este de 27 de luni, din care 9 luni perioada de proiectare și 18 luni execuția lucrărilor. Valoarea estimată a contractului este de 1.114.273.701,00 lei fără TVA, sursa de finanțare fiind asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Devierea traseului acestui sector de autostradă se face în conformitate cu recomandările din cadrul Expertizei Tehnice. Lucrările aferente zonei cuprinse între km 10+009 și km 12+000 presupun devierea traseului spre aval, prin construirea unui viaduct cu lungimea de 1,2 km., fundat pe piloți forați de diametru mare, neafectând în niciun fel versantul care prezintă alunecări. În ceea ce priveste zona cuprinsă între km 21+406 și km 24+890, traseul autostrăzii se va devia în zona km 21+406,49 prin construirea unui viaduct cu lungimea de aproximativ 2 km.conducând la depășirea în aval a traseului DN 1F, precum și a cursului Pârâului Topa Mică, ajungând pe malul stâng al acestuia într-o zonă relativ plană. Racordarea la traseul existent se va realiza în zona km 24+890 al traseului inițial”, arată un comunicat CNAIR.

Luna trecută, Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, critica tărăgănarea deciziei CNAIR de a scoate din contract cele două zone cu probleme (detalii aici).

Imagini recente de pe șantierul UMB Nădășelu – Mihăești (17 km) au fost publicate pe canalul YouTube „Cristian Marius Man”:

Potrivit CNAIR, stadiul fizic pe lotul UMB Nădășelu – Zimbor este de aproximativ 55%. Scoaterea din contract a zonelor cu probleme de la Nădășelu și Topa Mică se va face pentru că valoarea lucrărillor nu paote fi acoperită din rezervele de implementare, prin act adițional fiind adăugate oricum 235 de milioane (1390.614 milioane lei fără TVA prin actul adițional nr.1 s-a majorat valoarea de contract cu 235.332.399.06 lei – rezerve de implementare pentru ajustare), potrivit raportului oficial CNAIR.

„Nădășelu – Zimbor, din fruntaș codaș. Deși cei de la UMB sunt în continuare bine mobilizați, lotul a trecut de la categoria “circulăm în 2024, poate chiar din 2023” în urmă cu 12 luni la ”mai vorbim prin 2025” în prezent. În 2022 speram că aceasta va fi prima autostradă finanțată prin PNRR deschisă traficului, iar acum începem să avem emoții pentru 2025. În noiembrie 2022 antreprenorul a primit o extensie de timp până în aprilie 2025 și în decembrie a mai primit una. Momentan, graficul de execuție actualizat aprobat indică finalizarea în data de 13.07.2025! Însă cel mai mult ne îngrijorează lentoarea CNAIR în tranșarea situației soluțiilor noi de la Nădășelu și Topa Mică. Alunecarea masivă de la Nădășelu a ”bubuit” la început de septembrie 2021. Oficialii CNAIR au avut nevoie de vreo 18 luni de dezbateri și scărpinat în cap ca să se decidă că vor licita separat lucrările fiindcă nu mai este loc în rezervele de implementare și în spațiul legal de adiționare a contractului, dar tot nu au lansat procedura de achiziție! Această ”mișcare” birocratică nu este o premieră, dimpotrivă. Cel mai bun exemplu similar este lotul 3 al A1 Lugoj – Deva, acolo unde constructorul spaniol Comsa care executa autostrada a fost singurul ofertant și (până la urmă) câștigător al contractului pentru lucrările suplimentare. Solicităm CNAIR să demareze de urgență licitația aferentă soluțiilor de la Nădășelu și Topa Mică. Altfel riscăm să ajungem în 2026 cu inaugurarea”, arăta în iunie Asociația Pro Infrastructură (detalii aici).

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Geologi cu diplome cumpărate. Este o evident ca dealurile Nadaselu Sutor,sunt falii înclinate spre est, cu versanții de est, din argila, iar cei de vest din gresii. Însuși drumul roman urma un traseu pe vestul acestor falii ,Sardu, Cubles Sutor. Traseu plan ,pe care dacă se făcea autostrada ,era la juma de preț ca și costuri.

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.