Lungul drum spre mare. Transporturile și Internele, lanțul slăbiciunilor pentru Podul Fetești. USR: „Luați 13 lei, dar stați 3 ore la coadă”

Autostrada Soarelui Fetesti Rusalii Zontea Sursa : Daniel Zontea

Lungul drum spre mare. Se anunță o vară încinsă pentru șoferii care vor să ajungă pe litoral pe Autostrada Soarelui sau pe DN 2 A, Slobozia – Hârșova – Constanța. Reparațiile podului de la Fetești, pe Autostrada Soarelui, se prelungesc și în iulie, iar turiștii vor sta la cozi mari pentru a trece „pâlnia” de la Fetești, circulația fiind pe o singură bandă/sens.

Duminică și luni, în cele două zile libere de Rusalii, șoferii au simțit din plin „rezultatele” restricțiilor și al deciziilor hei-rupiste, fără anticiparea efectelor. Este vorba despre devierea circulației pe DN 2 A prin Drajna și Hârșova pentru a permite „fluidizarea” la Podul Fetești, dar fără ca stațiile de taxare de la Hârșova să fie digitalizate sau taxa suspendată temporar.

Spre deosebire de Fetești, unde două din cele trei benzi ale fiecărui sens sunt cu tarif electronic, la Giurgeni – Hârșova, pe DN 2A, șoferii plătesc taxa exlusiv cash, la barieră.

Câteva zeci de mii de turiști au fost în minivacanța de Rusalii pe litoral, mult mai puțin decât în plin sezon (iulie și august) când la mare ajung peste 200.000 de turiști, mai ales în weekend.

Ce s-a întâmplat la Fetești și Hârșova în minivacanța de Rusalii era ușor de anticipat pentru orice șofer, mai puțin însă pentru oficialii din Ministerul de Interne/Poliția Rutieră și Transporturi/CNAIR care au decis devierea pe DN 2A. Idee în teorie bună, rezultat de coșmar pentru șoferii care au mers la mare și au stat cu orele în coadă, ba au mai plătit și 11 lei taxa la Hârșova.

Lipsa de coordonare dintre autorități și întârzierea șantierului au fost criticate de Horațiu Cosma, fost secretar de stat în ministerul Transporturilor (mandatul Cătălin Drulă).

„Sorin Grindeanu păstorește la început de vară șantiere întârziate pe cele mai aglomerate drumuri ale țării. Rezultatul l-am văzut în weekend-ul trecut și se va repeta toată vara: ambuteiaje majore, nervi în trafic, întârzieri uriașe. Pe Autostrada Soarelui A2, sezonul estival i-a prins din nou pe cei de la PSD-PNL nepregătiți. Nu au fost în stare să termine lucrările la podul peste Dunăre de la Fetești, așa că traficul circulă restricționat pe o singură cale a autostrăzii. Împreună cu Cătălin Drulă, în 2021, ne-am asigurat că toate lucrările la podurile dunărene și cele de asfaltare pe restul autostrăzii sunt gata la final de mai, astfel încât să se circule integral fără restricții spre litoral. Dar Grindeanu a tăiat populist taxa de pod pe ideea „luați 13 lei, dar stați 3 ore la coadă”, fără să pună nimic în loc la bugetul de reparații a drumurilor (50 de milioane gaură în trei luni de vară). Apoi, i-a venit ideea să direcționeze cozile kilometrice pe la Hârșova (Giurgeni – Vadu Oii). Doar că, surpriză, acolo taxa de pod trebuie plătită. Și nu oricum, ci doar la ghișeu, adică alte cozi kilometrice”, a spus Cosma.

Pro și contra devierii: 

Duminică, în prima zi a minivacanței de Rusalii, o zi cu trafic foarte aglomerat pe A2, Poliția Rutieră a decis oprirea temporară a circulației pe sensul spre Litoral pentru a permite fluidizarea sensului Constanța – București unde cozile erau de 10 km. Evident, s-au format cozi mari spre Constanța, dar șoferii au continuat deplasarea încă 100 de kilometri pe autostradă și fără taxă. Duminică, poliția a anunțat și măsura devierii circulației pe DN 2A pentru luni, 5 iunie, în condiții de aglomerație.

Luni, 5 iunie, devierea de pe A2 pe DN 2A s-a aplicat chiar de la ora 12.00 până pe la ora 20.00. Șoferii care au mers spre Constanța au fost scoși de pe autostradă de la Drajna km 105 și au făcut zeci de kilometri în plus pe DN 2A pentru a se bloca în cozile de la Hârșova, la stațiile de taxare.

Cu toată devierea și pe sensul spre București s-au format cozi kilometri pentru că, deși au fost asigurate 2 benzi, la Fetești este o șerpuire de pe un sens pe altul, iar după trecerea podului șoferii încetinesc în zona stațiior de taxare. Așadar, ghinionul celor care au plecat spre Constanța, dar în avantajul celor care se întorceau de la mare. Pe de altă parte, poliția poate justifica măsura devierii prin intervenția la un evenutal accident. Dacă s-ar fi circulat pe o singură bandă, la un accident accesul s-ar fi făcut doar cu elicopterul.

Daniel Zontea, purtătorul de cuvânt IPJ Brașov, a explicat situația pe pagina sa de Facebook. „Am ales să vă prezint două fotografii diferite, realizate pe același tip de drum  autostrada. Prima imagine este de pe o autostradă din Germania, iar cea de-a doua, dacă nu ați ghicit, este făcută cu puțin timp în urmă pe Autostrada Soarelui, în apropierea podului de la Fetești. După cum vedeți, în ambele situații traficul rutier este blocat și nicio mașină nu circulă. Totuși, în prima fotografie pare că e ceva diferit și-am să vă explic imediat. Aglomerații pe autostrăzi se produc în toată lumea, iar zona podului de la Fetești nu este nici pe departe în topul celor mai cunoscute ”STAU-ri” din Europa. În legislația din România, la fel ca și în cea din Germania, nu există o prevedere clară care să zică cine să se tragă pe dreapta și cine să pună mașina pe stanga atunci când autostrada se blochează pentru a lăsa culoar mașinilor de intervenție în caz de urgență. Nemții însă au o recomandare căreia îi spun “Regula mâinii drepte”. V-o las în comentarii. Noi, în schimb, avem pregătite în portbagaj scaunele de picnic și, dacă s-ar putea scoate, sacul cu cărbuni. Uitați-vă și voi la prima, apoi la cea de-a doua imagine și spuneți-mi dacă e posibilă formarea unui culoar pentru a transporta o femeie gravidă la spital ori pentru a ajunge o ambulanță să preia un copil din coloana burdușită de mașini. Doamne ferește de un incendiu!”

Sursa: Daniel Zontea

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: