Concurs de laude în coaliție la semnarea contractului pentru metroul de la Cluj: Boc îi spune lui Bode „părintele fondator” al metroului. Grindeanu, către Boc: Ca bănățean, sunt invidios / Constructorul promite finalizarea lucrărilor în 2030

metrou

Contractul pentru proiectarea și execuția Magistralei de Metrou M1 de la Cluj-Napoca a fost semnat joi, contractul cu Asocierea Gulermak (Turcia) – Alstom – Arkada fiind cel mai mare contract din Transporturi de până acum. La semnarea contractului, la Primăria Cluj-Napoca au fost prezenți premierul Nicolae Ciucă, vicepremierul și ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, ministrul de interne Lucian Bode, fost ministru al Transporturilor, primarul Boc și europarlamentari PNL.

Contractul pentru prima linie de metrou din afara Bucureștiului are o lungime de 19 kilometri, 19 stații, o valoare de 9 miliarde lei, iar termenul de realizare este de 8 ani, cu 12 luni pentru proiectare și 7 ani pentru execuție. Linia de metrou se va construi la o adâncime de 8 metri, a transmis în deschiderea ceremoniei, Primarul Boc, iar reprezentantul Gulermak a promis finalizarea lucrărilor conform graficului, în 2030.

De la ceremonia oficială nu au lipsit laudele în coaliție. Primarul Boc l-a numit pe ministrul Bode „părintele fondator al metroului”, iar ministrul Sorin Grindeanu a spus că, bănățean fiind, este invidios pe modelul de administrație liberală a Clujului și că ar vrea astfel de reușite și la Timișoara (n.r – primar de la USR). La rândul său, Lucian Bode a spus că prin PNRR se asigură finanțare pentru linia de metrou M1 (300 milioane de euro), Magistrala CFR 300 Cluj – Oradea și Autostrada Transilvania, loturile UMB.

Magistrala de metrou M1, prima linie din afara Bucureștiului, are 21 de stații, costă 9 miliarde lei, din care 1,5 miliarde lei fonduri din PNRR, iar termenul de realizare este de 8 ani, cu 12 luni pentru etapa de proiectare și 7 ani pentru execuție. Constructor este Asocierea Gulermak (Turcia) – Alstom – Arcada. Primăria Cluj-Napoca este la a treia licitație a contractului pentru supervizarea lucrărilor și așteaptă ofertele până pe 8 iunie (termen prelungit).

Contract la cheie. Gulermak a lucrat la Metroul din Istanbul, Dubai și Varșovia

Spre deosebire de contractele Metrorex de la București, primăria Cluj a ales varianta unui contract la cheie: structuri, tuneluri, finisaje, instalații și automatizare. Gulermak va aduce la Cluj echipa care a lucrat la metroul din Dubai, potrivit publicației ClubFeroviar.

Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia-Alstom Transport S.A. – Arcada Company S.A a fost desemnată câștigătoarea licitației deschise având ca obiect „Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj. Valoarea estimată totală pentru realizarea acestui obiectiv este de 9.064.456.067,00 lei fără TVA, din care:

– valoarea estimată a lucrărilor de execuție: 8.666.341.418,31 lei fără TVA;

– valoarea estimată a serviciilor de proiectare (inclusiv alte servicii): Monitorizare, Studii de teren (inclusiv cercetare arheologică preventivă), Expertizare tehnică, Documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/acordurilor/autorizațiilor, Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, Proiect tehnic și detalii de execuție, Asistență tehnică: 398.114.648,69 lei fără TVADurata totală a contractului este de 96 de luni”, arată Primăria Cluj-Napoca.

„Cel mai mare contract de finanțare din ultimii 30 de ani a fost semnat astăzi de Ministerul Transporturilor! Banii vor asigura construcția metroului din Cluj-Napoca! Prin acest contract de finanțare se asigură 13,69 miliarde de lei (din care 1,48 miliarde de lei din PNRR) pentru cele două etape necesare construcției Magistralei 1 a metroului clujean. Fondurile vor fi folosite pentru proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a liniei de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca (21,03 km), a celor 19 stații și a depoului. În prima etapă vor fi finalizate lucrările pe 9,16 km care includ secțiunea Sfânta Maria – Europa Unită (9 stații) și depoul. Lucrările din această etapă, finanțată prin PNRR, trebuie finalizate până la sfârșitul lunii august 2026. În cea de a doua etapă, finanțarea va asigura construcția secțiunilor Țara Moților – Sfânta Maria (7 stații) și Piața Mărăști – Muncii (3 stații) care totalizează 11,87 km”, afirma pe 29 decembrie 2022, Sorin Grindeanu la semnarea contractului de finanțare.

Magistrala de Metrou M1 din Cluj Napoca și Magistrala M4 Gara de Nord – Filaret sunt cele două proiecte de metrou cu finanțare din PNRR (câte 300 de milioane de euro), dar ambele întârziate, ba chiar pentru M4 Comisia Europeană va aproba transferul banilor pe M 6 Gara de Nord-Băneasa (contractul Alsim Alarko).

Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti. „Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Dupa 33 de ani nici nu l-ati inceput. Halal Securisti ! Lasati ca stim Legea lui Lavoisier: “Banii nu dispar de pe ‘Harta’. ”
    Poate ne ajuta CIA-ul vreodata sa facem Frumos … Recuperam Tot !

  2. Dupa Mii de piedici a invins totusi dorinta de a face,iar nu circoteala din diverse dormitorie ale lenii.

  3. 2030 inainte de Hristos sau dupa Hristos…sunt ferm convins ca nu in ,,mandatul” niciunuia din fotografie…

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.