Transportatorii rutieri amenință cu proteste naționale dacă Ministerul Transporturilor va menține tarifele propuse pentru noua rovinietă, TollRO, care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026. Noua taxă de drum prevede, potrivit simulărilor prezentate încă din martie, o creștere de peste 500% a taxei pentru camioane, de la 1.210 euro în prezent la 7.050 euro din 2026 pentru parcurs 100% pe autostradă.
Practic, TollRO se va achita în funcție de distanța parcursă și norma de poluare, în prezent fiind calculată în funcție de perioadă. Noul sistem de taxare pentru autoturisme și camioane este jalon în PNRR conform principiului „poluatorul plătește”, iar finanțarea europeană pentru construirea autostrăzilor (A1, A3, A7 și A8) este condiționată de respectarea jalonului.
Ministerul Transporturilor a organizat marți, 23 mai, dezbaterea publică privind Proiectul de Lege pentru noul sistem de taxare, act normativ pe care Guvernul îl va transmite Parlamentului pentru aprobare, termenul din PNRR pentru modificarea legislației fiind luna iunie 2023. Reprezentanții transportatorilor rutieri au cerut Ministerului Transporturilor să renunțe la tarifele propuse, iar sistemul de taxare să se aplice exclusiv pentru autostrăzi, nu și pentru drumuri naționale.
Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), a declarat: „Vă cer imperios să scoateți acest proiect de pe ordinea de zi de la Comisie… Nu vedem taxele pe care le-am plătit pentru drumuri. Vreți să plătim rovinietă? Să ne arătați locurile de parcare pe care le-ați făcut. Noi ne comparăm cu Austria la autostrăzi? Noi avem doar 1.000 de kilometri de autostradă, dar nu cap-coadă, ci 150, 200, 30, 40 kilometri adunați care dau 1.000, dar vreți taxe ca în Austria. Dacă noua rovinietă trece în varianta propusă urmează un mare protest național”.
„TollRO” va fi noua denumire a taxei de drum pe care o vor plăti transportatorii de mărfuri, dar nu calculată în funcție de perioadă, ci de distanța parcursă, de timpul de staționare și de clasa de emisii poluante, potrivit unui proiect de lege pe care l-a publicat Ministerul Transporturilor.
TollRo va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026, conform jalonului din PNRR, iar vinieta s-ar putea scumpi chiar și de șase ori, de la 1.210 euro, în prezent, la 7.000 de euro pentru camioane la un parcurs de 100.000 km/an pe autostradă (detalii aici). Pentru drumul național, taxa se reduce cu 50%. Pentru autoturisme și autovehicule de până la 3,5 tone taxa de drum se va numi tot rovinietă și se va achita, de asemenea în funcție de perioadă (durata de parcurs), de staționare și norma de poluare, pe principiul „poluatorul plătește”, conform PNRR. Pentru autoturisme, rovinieta se va plăti tot în funcție de perioadă, dar se introduce și norma de poluare. La autoturisme, creșterea este de aproape 40% de la 28 euro la 38 euro.
Simularea pe care a propus-o CNAIR în martie pentru noua rovinietă: