Statul, frână pentru Umbrărescu. Exproprierile pentru Centura Galați se fac la trei ani de la semnarea contractului/CNAIR promitea șantier în 2022

UMB Drum Expres Brăila Galați

Guvernul face exproprieri suplimentare pentru Centura municipiului Galați, un contract semnat în vara anului 2020, dar fără lucrări începute la trei ani de la atribuirea contractului de 705 milioane lei.  275 de imobile cu o suprafață totală de aproape 700 000 mp. urmează să fie expropriate pentru Centura Galați, o șosea cu o lungime de 33 de kilometri pe care UMB trebuie să o construiască până în 2026. Este un proiect finanțat de la Bugetul de Stat cu 12 luni pentru etapa de proiectare și 42 de luni pentru execuție. Ordinul pentru etapa de proiectare s-a dat în aprilie 2022, prin urmare lucrările ar trebui să înceapă în această vară după ce se fac exproprierile suplimentare. Primele exproprieri se făceau în 2022 pentru 1,7 milioane mp. și 655 de imobile (detalii aici).

Pentru exproprieri, Proiectul de Hotărâre de Guvern pe care l-a realizat Ministerul Transporturilor prevede un buget de 18 milioane lei. ,,Varianta de ocolire Galaţi va realiza legătura între DN 25  Galaţi – Tecuci, DJ 251 Galaţi-Smârdan, DN 26 Galaţi – Oancea, DN 24D Galaţi – Giurgiuleşti, astfel încât traficul de tranzit va fi scos din municipiul Galaţi. Varianta de ocolire Galaţi se desprinde din DN 25 prin nodul rutier Traian, supratraversează DN 25 şi calea ferată Tecuci – Galaţi, traversează Văile Brănistea şi Odobescu, apoi Valea Rusca Mare, după care se îndreaptă spre nord-vest, pe la originea Văii Obreja iar de aici spre sud-est traversând Balta Malina, la sud de localitatea Smârdan. După traversarea DJ 251, varianta de ocolire se îndreaptă spre nord – est apoi printr-o curbă la dreapta  cu R= 4000 m şi un aliniament de trece de pe zona de platou în Câmpia Brăteşului şi a Prutului. În continuare, printr-o altă curbă la dreapta cu R=4000 m, trece la nord de Lacul Brateş, îndreptându-se spre DN 2B, respectiv, Vama Giurgiuleşti.

Pentru continuarea lucrărilor la obiectivul de investiție mai sus menționat, este necesară ocuparea unei suprafețe suplimentare de teren cu sau fără investiţii, respectiv suprafața totală de 679.825 mp, aferentă unui număr de 275 imobile, pentru care este necesară declanșarea procedurii de expropriere. Precizăm că aceste imobile, deși fac parte din coridorul de expropriere al lucrării utilitate de publică de interes național “Varianta de ocolire Galaţi”, din cauza lipsei planurilor parcelare nu au putut fi identificate la momentul aprobării  Hotărârii Guvernului nr. 345/2022 privind declanşarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional “Varianta de ocolire Galaţi”.- Nota de Fundamentare. Despre cum CNAIR a uitat să lege Centura Galați cu Drumul Expres Brăila-Galați, Economedia a scris aici.

CNAIR promitea șantier deschis în 2022

La semnarea contractului, oficialii îşi exprimau dorinţa ca durata proiectării să fie redusă (prevăzută la 12 luni) şi, implicit, lucrările să înceapă mai repede. Doar că, după nouă luni de la semnarea contractului, CNAIR estimează că de-abia în septembrie 2021 va reuşi să emită Ordinul pentru Începerea etapei de proiectare, iar de anul viitor şi lucrările, potrivit unui răspuns la solicitarea Economedia : „Se estimează că Ordinul de Începere pentru faza de proiectare a VO Galați va fi emis în septembrie 2021. Perioada de proiectare (care include aprobarea PT și DE, precum și obținerea Autorizației de Construire) este 12 luni de la data de începere. Ulterior finalizării perioadei de proiectare și obținerii Autorizației de construire, va fi emis ordinul de începere pentru lucrări și va fi predat amplasamentul Antreprenorului. Finanțarea obiectivului VO Galați este inclusă în Bugetul de Stat, la Obiective de investiții noi, iar în 2021 a fost prevăzută în program, cu valoarea de 11.000.000 lei”, a transmis Compania de Drumuri pentru Economedia în 2021.

Pe traseul de 33 de kilometri sunt 34 de poduri și pasaje cu o lungime totală de 4,4 kilometri. UMB a câștigat contractul cu o ofertă de 705 milioane lei, mult sub estimarea CNAIR de 900 milioane. Rămâne de văzut dacă cel mai puternic drumar din România se va putea încadra în costurile estimate acum 4 ani.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Statul este responsabil pentru toate intarzierile din infrastructura, fiindca nu respecta termenele pentru exproprieri sau relocari de utilitati. De aici toate situatiile de insolventa sau faliment al firmelor care au castigat licitatia si s-au vazut in situatia de a nu putea lucra, fiindca nu poti tine angajati si utilaje pe dreapta ani de zile pana cand statul reuseste sa se deranjeze in as face treaba. Binenteles ca datorita incompetentei, arata cu degetul intotdeauna inspre constructor.

  2. În urmă cu 2000 de ani aproape pe același loc romanii construiau Valul lui Traian care proteja capul de pod al imperiului peste Dunăre la Caput Bovis, Tirighina de lângă Galați. Capul de pod protejat de valul Serbeștii Vechi- Tulucești a fost singurul teritoriu din Moldova care a fost ocupat de legiunile romane. Observăm că proiectul Ministerului Transporturilor care a ignorat joncțiunea cu drumul expres Brăila-Galați trece prin Valul lui Traian în porțiunea sa cea mai bine păstrată (singura bine vizibilă din toate Valurile dunărene, salvată de linia de demarcație dintre două comune.
    5 km mai sus la SENDRENI, unde se termină drumul expres era ideal. Așa vă rog să vă imaginați următoarele: traficul dinspre Tecuci și dinspre Brăila merge de la Sendreni la Valul lui Traian pe o porțiune deja aglomerată ca să ajungă la centura Galațiului. La întoarcere și mai și: tot ce vine pe centura plus Galați intră pe un drum cu două benzi supraaglomerat.

  3. Informațiile din prezentul articol sunt eronate și nu știu de unde au fost preluate. In general am observat ca “jurnaliști”României, dacă putem sa ii numim așa, vorbesc in necunoștință de cauza. Contractul de proiectare și execuție pentru obiectivul de investiție “Varianta de ocolire Galați” a fost semnat in data de 14.01.2021. Ordinul de începere al contractului a fost 04.04.2022. In 16.03.2023 a fost emisă HOTĂRÂRE de Guvern nr. 345
    privind declanșarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național “Varianta de ocolire Galați”, iar in Iunie 2022 a fos emisă decizia de expropriere pentru 665 imobile proprietate privată. Într-adevăr datorită lipsei planurilor parcelare nu au putut fi identificate la momentul aprobării Hotărârii Guvernului nr. 345/2022 privind declanşarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional “Varianta de ocolire Galaţi”.
    Pentru continuarea lucrărilor la obiectivul de investiție “Varianta de ocolire Galaţi”, este necesară ocuparea unei suprafețe suplimentare de teren din coridorul de expropriere al lucrării, respectiv suprafața totală de 679.825 mp, aferentă unui număr de 275 imobile proprietate privată, pentru care este necesară declanșarea procedurii de expropriere.
    De asemenea, pentru realizarea lucrării de utilitate publică de interes național “Varianta de ocolire Galaţi”, este necesară ocuparea unei suprafețe de 37.423 mp aparținând domeniului public al statului și a unei suprafețe de 9.674 mp aparținând proprietății publice a unităților administrativ-teritoriale Braniștea și Șendreni din județul Galați.
    Deși , in Iunie 2022 a fost emisă decizia de expropriere, menționam faptul ca Antreprenorul care are și rol de Proiectant, la momentul in care a mers pe teren pentru realizarea studiilor (Geotehnice, topografice, arheologice, identificarea utilităților etc) a întâmpinat foarte multe dificultăți cu proprietarii de terenuri care nu iau lăsat sa între pe teren, deoarce sunt nemulțumiți de faptul ca traseul variantei de ocolire le traversează terenurile. Desi, strigam in gura mare ca nu se fac autostrăzi , drumuri naționale sunt oameni in România care nu își doresc sa le facem, deoarce le traversam terenurile si întârzie cât pot de mult procedurile. Și pe lângă asta mai sunt și unități administrative care se cred stat in stat si de-abia eliberează avize punând o mulțime de condiții.

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.