Guvernul face exproprieri suplimentare pentru Centura municipiului Galați, un contract semnat în vara anului 2020, dar fără lucrări începute la trei ani de la atribuirea contractului de 705 milioane lei. 275 de imobile cu o suprafață totală de aproape 700 000 mp. urmează să fie expropriate pentru Centura Galați, o șosea cu o lungime de 33 de kilometri pe care UMB trebuie să o construiască până în 2026. Este un proiect finanțat de la Bugetul de Stat cu 12 luni pentru etapa de proiectare și 42 de luni pentru execuție. Ordinul pentru etapa de proiectare s-a dat în aprilie 2022, prin urmare lucrările ar trebui să înceapă în această vară după ce se fac exproprierile suplimentare. Primele exproprieri se făceau în 2022 pentru 1,7 milioane mp. și 655 de imobile (detalii aici).
Pentru exproprieri, Proiectul de Hotărâre de Guvern pe care l-a realizat Ministerul Transporturilor prevede un buget de 18 milioane lei. ,,Varianta de ocolire Galaţi va realiza legătura între DN 25 Galaţi – Tecuci, DJ 251 Galaţi-Smârdan, DN 26 Galaţi – Oancea, DN 24D Galaţi – Giurgiuleşti, astfel încât traficul de tranzit va fi scos din municipiul Galaţi. Varianta de ocolire Galaţi se desprinde din DN 25 prin nodul rutier Traian, supratraversează DN 25 şi calea ferată Tecuci – Galaţi, traversează Văile Brănistea şi Odobescu, apoi Valea Rusca Mare, după care se îndreaptă spre nord-vest, pe la originea Văii Obreja iar de aici spre sud-est traversând Balta Malina, la sud de localitatea Smârdan. După traversarea DJ 251, varianta de ocolire se îndreaptă spre nord – est apoi printr-o curbă la dreapta cu R= 4000 m şi un aliniament de trece de pe zona de platou în Câmpia Brăteşului şi a Prutului. În continuare, printr-o altă curbă la dreapta cu R=4000 m, trece la nord de Lacul Brateş, îndreptându-se spre DN 2B, respectiv, Vama Giurgiuleşti.
Pentru continuarea lucrărilor la obiectivul de investiție mai sus menționat, este necesară ocuparea unei suprafețe suplimentare de teren cu sau fără investiţii, respectiv suprafața totală de 679.825 mp, aferentă unui număr de 275 imobile, pentru care este necesară declanșarea procedurii de expropriere. Precizăm că aceste imobile, deși fac parte din coridorul de expropriere al lucrării utilitate de publică de interes național “Varianta de ocolire Galaţi”, din cauza lipsei planurilor parcelare nu au putut fi identificate la momentul aprobării Hotărârii Guvernului nr. 345/2022 privind declanşarea procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional “Varianta de ocolire Galaţi”.- Nota de Fundamentare. Despre cum CNAIR a uitat să lege Centura Galați cu Drumul Expres Brăila-Galați, Economedia a scris aici.
CNAIR promitea șantier deschis în 2022
La semnarea contractului, oficialii îşi exprimau dorinţa ca durata proiectării să fie redusă (prevăzută la 12 luni) şi, implicit, lucrările să înceapă mai repede. Doar că, după nouă luni de la semnarea contractului, CNAIR estimează că de-abia în septembrie 2021 va reuşi să emită Ordinul pentru Începerea etapei de proiectare, iar de anul viitor şi lucrările, potrivit unui răspuns la solicitarea Economedia : „Se estimează că Ordinul de Începere pentru faza de proiectare a VO Galați va fi emis în septembrie 2021. Perioada de proiectare (care include aprobarea PT și DE, precum și obținerea Autorizației de Construire) este 12 luni de la data de începere. Ulterior finalizării perioadei de proiectare și obținerii Autorizației de construire, va fi emis ordinul de începere pentru lucrări și va fi predat amplasamentul Antreprenorului. Finanțarea obiectivului VO Galați este inclusă în Bugetul de Stat, la Obiective de investiții noi, iar în 2021 a fost prevăzută în program, cu valoarea de 11.000.000 lei”, a transmis Compania de Drumuri pentru Economedia în 2021.
Pe traseul de 33 de kilometri sunt 34 de poduri și pasaje cu o lungime totală de 4,4 kilometri. UMB a câștigat contractul cu o ofertă de 705 milioane lei, mult sub estimarea CNAIR de 900 milioane. Rămâne de văzut dacă cel mai puternic drumar din România se va putea încadra în costurile estimate acum 4 ani.