Modernizarea liniei de tren Craiova – Caransebeș: CFR Infrastructură a deblocat licitațiile pentru primele două loturi, dar trebuie să rescrie caietul de sarcini după ce Alstom și Arcada au câștigat la CNSC. Situația contractului pentru Lotul cu tunelul de la Balota (6 km)

Tunel Feroviar Fenes M 100

CFR Infrastructură a deblocat licitațiile pentru modernizarea primelor două loturi ale Magistralei 100 Craiova – Caransebeș, dar trebuie să refacă unele condiții restrictive din caietul de sarcini după ce Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a admis contestațiile Alstom și Arcada. Noul termen pentru depunerea ofertelor este 29 mai 2023, potrivit datelor din SEAP.

Licitația pentru modernizarea primelor 2 tronsoane ale Magistralei M 100 Craiova – Caransebeș a fost publicată pe 18 martie 2023 în SEAP, valoarea maximă pentru proiectarea și execuția lucrărilor pe cei 82 de kilometri aferenți celor două loturi fiind cuprinsă între 2,5 și 2,8 miliarde lei. Modernizarea secțiunii Craiova – Caransebeș (225 km.) este cel mai mare proiect feroviar, are o valoare estimată de aprox. 10 miliarde lei, iar licitații sunt lansate pentru loturile 1, 2, 3 și 6.

În contestația depusă pe 31 martie 2023 la CNSC, Arcada solicită suspendarea licitației până la soluționarea contestației și continuarea procedurii, dar cu modificarea unor cerințe care acum, ar restrânge artificial concurența. De asemenea, Alstom reclamă și cerința restrictivă de deținere sau accees la un număr de 8 utilaje „un număr foarte restrâns de operatori economici putând participa la licitație”.

Și Astom Transport a solicitat CNSC să suspende licitația și să dispună CFR Infrastructură modificarea cerințelor privind utilajele, clarificarea situațiilor cu rezervele de implementare dar și perioadele de proiectare și execuție. „Au fost impuse utilaje specifice aferente doar lucrărilor de cale ferată, deși obiectul contractului este unul complex, fiind include lucrări diversificate a căror executare necesită, dincolo de orice dubiu, o paletă foarte largă de utilaje. Entitatea contractantă nu a avut în vedere faptul că lucrările de infrastructură la calea ferată pot fi executate și prin utilazarea altor utilaje decât cele care au fost impuse limitativ”, arată contestația Astom Transport din 28 martie 2023.

Pentru Lotul 3, Igiroasa – Drobeta Turnu Severin (41 km), lotul cu tunelul Balota, contract de 3 miliarde lei, Contestațiile Alstom și FCC sunt la CNSC în etapa concluziilor scrise, decizia urmând să fie publicată luna aceasta.  Tunelul Balota cu o lungime de 6 km va fi al doilea ca lungime din țară după cel în lucru de 7 kilometri de la Ormeniș, pe M 300 Brașov – Sighișoara unde lucrează Aktor (n.r CFR Infrastructură vrea să construiască un tunel de 10 km între Predeal și Brașov).

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: