Asociația Pro Infrastructură solicită Companiei de Drumuri să aplice constructorului Aktor (Grecia) noi penalizări pentru întârzierile majore de pe Lotul 3 al Autostrăzii București, semi-inelul de sud.
La un an și jumătate de la emiterea Ordinului pentru Începerea Lucrărilor, stadiul fizic de execuție este de până la 35%, deși ultimul termen asumat este primăvara anului 2024, aproape imposibil de respectat cu mobilizarea (insuficientă) de până acum.
La începutul lunii, pe șantierul Lotului 2 (Alsim Alarko), întrebat despre situația șantierului dintre A1 și Bragadiru (DN6), ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu le-a mai dat grecilor o nouă șansă: să ajungă la 50% în iunie (detalii aici), în caz contrar rezilierea este inevitabilă.
Dacă merg tot în acest ritm, cu o mobilizare „la mișto”, Aktor termină lucrările în decembrie 2024, susține Asociația Pro Infrastructură: „La un an și jumătate de la emiterea ordinului de începere lucrări (25.10.2021), stadiul fizic pe cei 18 kilometri dintre Bâcu și Bragadiru abia dacă depășește 30% dar constructorul grec promite cu tupeu în stânga și în dreapta că atinge 50% la sfârșitul lui mai (2023). Deci dacă a făcut 30-35% în 17-18 luni, va face 15-20% în mai puțin de două ! Sigur că da, într-un univers paralel este deja la 100%, însă în acesta are termen contractual aprilie 2024 și, dacă va menține mobilizarea la mișto de până acum, cu mare dificultate va deschide circulația în decembrie 2024. De altfel, Aktor a încasat penalități de întârziere chiar din faza de proiectare: are ordin de începere aferent proiectării din 23.05.2019, dar i s-a aprobat PAC abia în 11.06.2021, iar autorizația de construire a venit în 01.07.2021. Poate n-ar strica să vedem noi penalități aplicate antreprenorului, fiind inadmisibil ca progresul fizic să fie 30-35% la aproximativ 18 luni de la startul lucrărilor, pe un contract semnat în 14.04.2019 care stipulează 12 luni de proiectare și alte 30 de execuție, pe un banal traseu în câmpie de nici 18 km. Chiar dacă și statul are partea lui de vină pentru blocaje, în cazul de față întârzierea în teren de ~9 luni (din estimarea noastră) este generată exclusiv de indolența, incompetența și de bâlbele manageriale ale celor de la Aktor care nu se pot mobiliza corespunzător nici după 4 ani (!!!) de contract”.
Ce ar însemna rezilierea contractului
Rezilierea contractului (n.r pe deplin justificată legal) ar însemna, însă, câteva luni bune pierdute cu expertiza lucrărilor, lansarea unei noi licitații, desemnarea și semnarea contractului, deci este posibil ca procedura de achiziție și apoi șantierul să dureze chiar mai mult decât ar termina Aktor în cel mai pesimist scenariu pe care l-a avansat API (decembrie 2024). Pe de altă parte, după rezilierea contractelor cu Tirrena Scavi, s-ar da un nou semnal din partea CNAIR constructorilor care se fac că lucrează.
Cu toate acestea, asul din mâneca Aktor ar putea fi contractele cu CFR Infrastructură pe Magistrala M 300 Brașov – Sighișoara. Grecii sunt constructorul principal pentru lotul Apața – Cața, contract de aproximativ 3 miliarde de lei care include cele mai lungi tuneluri feroviare în execuție, Ormeniș și Homorod, de 7 și 5 kilometri.