CFR Călători a retras din circulație toate locomotivele echipate cu graduator SAGMA identic celui care s-ar fi blocat săptămâna trecută în accidentul tragic de la Galați, a anunțat vineri operatorul de stat. CFR Călători nu a precizat și numărul locomotivelor retrase pentru verificări, dar, pentru că nu sunt trenuri anulate, poate fi vorba despre un procent redus raportat la cele 440 de locomotive funcționale din totalul de 1.100.
„Având în vedere măsurile de siguranţă feroviară comunicate de către Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română (ASFR), CFR Călători a retras temporar din circulație, cu dată imediată, locomotivele electrice dotate cu echipamente tehnice similare cu cele ale locomotivei implicate în accidentul feroviar care a avut loc la Galați, în data de 25.03.2023. Ca măsură suplimentară de siguranță a circulației trenurilor, CFR Călători va proceda, prin intermediul unei entități independente abilitate, la expertizarea soluției tehnice existentă în dotarea locomotivelor din parcul CFR Călători, similare celei implicate în accidentul feroviar care a avut loc la Galați, retrase temporar. Pentru CFR Călători este prioritară siguranța circulației trenurilor, asigurarea securității pasagerilor și a salariaților săi”, a transmis CFR Călători.
CFR Călători a verificat sistemele de tracțiune și mai exact graduatoarele locomotivelor din parcul de material rulant, potrivit dispoziției pe care conducerea operatorului național feroviar de transport persoane a emis-o duminică, 26 martie și pe care a consultat-o Economedia. Graduatorul funcționează ca o cutie de viteze, dar s-a blocat când mecanicul locomotivei a accelerat în treapata a II, iar trenul nu a mai putut fi oprit. Ultima revizie se făcuse pe 13 martie 2023 la Depoul Ploiești, iar ultima reparație capitală era din 2006, potrivit datelor Economedia.
Dinamica accidentului de la Galați, de sâmbătă, 25 martie, indică asemănări cu o altă tragedie feroviară produsă la Târgu Jiu, în 2016, atunci când la Bârsești, în Gorj, o locomotivă CFR Marfă a lovit cu putere și frontal o altă locomotivă în timpul manevrelor de cuplare. „Era o garnitură cu 20 de vagoane staționată, iar o altă locomotivă facea manevre de cuplare cu aceasta. Nu se știe din ce motive a venit cu viteză foarte mare și a intrat în coliziune cu locomotiva staționată”, preciza, în 2016, purtătorul de cuvânt al IPJ Gorj, Andrei Lazăr, citat de Mediafax. În urma acelui accident, mecanicii CFR și-au pierdut viața.