Consiliul de Administrație al Companiei de Drumuri (CNAIR) a aprobat un nou mandat de 6 luni pentru directorul general interimar, liberalul Cristian Pistol. Este un nou mandat de patru luni care poate fi prelungit cu încă două luni așa cum s-a procedat încă din septembrie 2021 de la numirea în funcție în timpul mandatului ministrului (interimar) Dan Vâlceanu – PNL. Mandatul inginerului Pistol care a câștigat și concursul pentru mandat de 4 ani în Consiliul de Administrație CNAIR va fi valabil până la 31 iulie 2023 cu posibilitate de prelungire până la sfârșitul lunii septembrie sau până la numirea unui nou CEO, director general tot cu mandat de 4 ani.
„În conformitate cu art. 64 al Ordonanței de Urgență 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, Consiliul desemnează în funcția de director general provizoriu, cu un mandat de patru luni, cu posibilitatea prelungirii cu încă două luni, începând cu data de 31 martie 2023 până la data de 31 iulie 2023 pe Domnul Pistol Ovidiu Cristian Cătălin ce va asigura provizoratul până la finalizarea procedurilor de selecție în conformitate cu prevederile legale antemenționate”, arată CA al Companiei de Drumuri.
Reușite și rateuri în mandatul lui Pistol
În mandatul lui Cristian Pistol, Ministerul Transporturilor prin CNAIR a reușit să închidă contractele pentru A1 Sibiu – Pitești și A1 Lugoj – Deva, practic cea mai importantă rută comercială a României Nădlac 2 – București – Constanța, toate contractele fiind în proiectare și execuție. De asemenea, 12 din cele 13 loturi ale Autostrăzii A7 Ploiești – Pașcani au contracte de execuție semnate, 10 loturi dintre Buzău și Pașcani fiind atribuite UMB cu șanse foarte mari de deschidere în 2025, înaintea termenului din PNRR. Dezvoltarea rețelei rutiere cu firme din România și încurajarea constructorilor autohtoni serioși, implicit o concurență reală pentru „marii” din UE și, mai nou, din Turcia este extrem de importantă pentru că profitul realizat rămâne aici, nu se transferă la companiile-mamă. Tot în mandatul său, CNAIR a reziliat (poate prea târziu) contractele cu Tirrena Scavi pentru primul lot al Drumului Expres Craiova – Pitești, Pasajul Cernica și Centura Timișoara Sud, dar rămâne de văzut cum vor fi derulate procedurile pentru noile licitații (La trei luni de la reziliere, licitația pentru DN 2 – A2 încă nu e relansată).
Pe de altă parte, într-un an și jumătate de mandat, CNAIR condusă de Pistol nu reușește să semneze și ultimul Lot al Autostrăzii A0 Nord, o gravă lacună a legislației în achizițiile publice pe care o decontează (licitația a fost lansată încă din iunie 2019). Totodată, Pistol nu reușește să pună pe roate contractul de proiectare semnat cu Consitrans pentru Autostrada Ploiești – Brașov. O altă întârziere, mai ales în economia PNRR, este pentru Autostrada Unirii, capetele de la Târgu Mureș și Târgu Neamț, unde ofertele urmează să fie depuse de-abia luna viitoare. Lui Pistol i se poate reproșa și întârzierea mare pentru Autostrada Transilvania – lotul cu Tunelul Meseș cu licitație reluată sau a treia licitație pentru proiectarea Autostrăzii Brașov – Bacău. Un alt eșec păstorit de Pistol și mai ales de ministrul Sorin Grindeanu este Autostrada Sudului Craiova – Filiași – Lugoj. La un an de la lansarea licitației niciunul dintre cele patru loturi nu are contract semnat. În mandatul lui Pistol, CNAIR a ratat două termene de inaugurare la Podul Brăila: decembrie 2021 și decembrie 2022.
Dincolo de toate acestea, marele test al Ministerului Transporturilor și al CNAIR pentru anul 2023 și anii următori va fi asigurarea finanțării pentru autostrăzile din PNRR și Programul Transport dacă PSD, PNL și UDMR pun mai presus interesele unor privilegiați cu pensii speciale și renunță la miliardele de euro pe care Comisia Europeană le dă pentru dezvoltarea întregii țări.