Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu spune că, anul trecut a reușit să includă în PNRR componenta de reparații la locomotivele și vagoanele CFR Călători, iar faptul că în 2021 nu exista această facilitate pentru operatorul feroviar de stat a fost o ,,eroare” pe care a reparat-o, o acuză la adresa fostului ministru Cătălin Drulă în mandatul căruia România a propus Comisiei Europene investițiile prin PNRR. Pe de altă parte, USR, prin fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Horațiu Cosma face o radiografie a licitațiilor pentru achiziția de material rulant nou și arată că, singurul contract atribuit până acum în mandatul lui Sorin Grindeanu este pentru trenuri noi de lung parcurs, la o licitație lansată încă din 2020 (contractul Alstom).
Așadar, luni, într-o conferință de presă, ministrul Sorin Grindeanu a arătat că, în 2022 a reușit să încludă reparațiile trenurilor CFR Călători în PNRR, o finanțare de peste 210 milioane Euro (55 de locomotive și 139 vagoane clasă) : ,,CFR Călători are în parc vreo 1100 locomotive de toate tipurile, diesel sau electrice, vagoane vreo 2100, dar în circulație sunt 400 și ceva locomotive și vreo 900 și ceva vagoane. Faptul că nu s-a investit în CFR, că nu au fost sume care să acopere nevoile din zona CFR ne-a dus într-o situație nefericită, consecința zecilor de ani de nefinanțare. Spre deosebire de 2021, bugetul pentru reparații la CFR Călători este cu 50 % mai mare. Tocmai de aceea am inistat în 2022 să reparăm o greșeală pe care au făcut-o alții care nu au trecut CFR Călători în zona eligibilă pentru reparații. Aici vor veni peste 210 milioane de Euro până la creșterea la 350 de milioane. ” – Sorin Grindeanu.
Pe de altă parte, Horațiu Cosma, fost secretar de stat USR în mandatul Cătălin Drulă arată că, până acum, în aproape un an și jumătate de la preluarea mandatului, Sorin Grindeanu a reușit să semneze un singur contract pentru material rulant nou, iar alte trei licitații au fost anulate. Totuși, este important de menționat că, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) face distribuirea trenurilor către CFR Călători și cei cinci operatori privați în funcție de anumite critierii, deci încă nu se știe câte dintre cele 37 de unități vor ajunge la CFR Călători care are o cotă de piață de aproape 80 %.
,,Cum a încercat Grindeanu să mintă azi România în privința siguranței pe trenuri. Dacă dăm la o parte propaganda, realitatea necoafată arată dezastruos și oferă o explicație plauzibilă pentru lanțul de accidente feroviare din ultima perioadă:
-Trei licitații pentru achiziție de trenuri noi au fost anulate, pentru trenuri electrice inter-regionale sau cu hidrogen din PNRR, respectiv pentru trenuri electrice regionale din fonduri europene clasice.
–O singură licitație este finalizată pentru alte trenuri inter-regionale, lansată tocmai în aprilie 2020.
–65% din PNRR feroviar este contractat, nu 90% cum minte în mod repetat Grindeanu. Nu avem contracte semnate și pe alocuri nici măcar licitații lansate pentru modernizarea magistralei Caransebeș – Lugoj, electrificarea și/sau reînnoirea pe Constanța – Mangalia, Videle – Giurgiu, București – Pitești, Reșița – Voiteg sau pentru centralizarea a 1000km de linii.
–Niciun euro nu s-a cheltuit până azi din PNRR feroviar pentru modernizarea liniilor și achiziția de trenuri noi.
–Modernizările aflate în lucru pe coridorul european Constanța – Curtici, tronsoanele Brașov – Sighișoara sau Deva – Arad sunt în lucru tocmai din 2017, care mai mult stau pe loc la stadii de 60%, cu risc major de pierdere a banilor europeni din POIM sau CEF.
Prin tot ce face, Sorin Grindeanu se asigură că își pune numele la loc de frunte pe lista miniștrilor care au împins spre prăpastie calea ferată românească.”- Horațiu Cosma, fost secretar de stat USR