Contractul ARF pentru 16 locomotive noi cu bani din PNRR: Licitația a fost deblocată după contestația Alstom. Ofertele la contractul de un miliard de lei pot fi depuse până pe 31 martie

tren cfr calatori

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a deblocat licitația la contractul pentru achiziția a 16 locomotive noi cu finanțare din PNRR după ce Alstom a pierdut la CNSC o contestație. Noul termen pentru depunerea ofertelor la contractul de un miliard de lei este 27 martie. Licitația a fost lansată în octombrie, avea termen inițial pentru depunerea ofertelor, dar producătorul Alstom a contestat la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) condițiile de plată.

„ARF continuă licitația pentru achiziţia celor 16 locomotive electrice noi.  Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informează că, ieri, 22 martie 2023, a reluat licitaţia pentru achiziția a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h – 200 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători, destinate transportului feroviar de călători, precum şi achiziţionarea serviciilor de mentenanţă şi reparaţii pentru o perioadă de 20 de ani, după ce Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a respins contestaţia depusă de Alstom Transport SA. Valoarea estimată este cuprinsă între 702.453.762,18 lei, fără TVA, si 1.036.568.887,80 lei, fără TVA. Finanţarea proiectului este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență, „Componenta 4 – Transport durabil” și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii. Durata contractului/contractelor aferente loturilor atribuite va fi de 275 luni”, arată ARF.

Licitația pentru 16 locomotive electrice noi a fost publicată în SEAP pe 10 octombrie cu o valoare cuprinsă între 700 de milioane și un miliard de lei, incluzând serviciile de întreținere pentru 40 de ani. Contractele pentru achiziția de material rulant prin PNRR trebuie semnate până în iunie 2023, borna din PNRR. 

„Scopul obiectivului de investiții “Achiziția de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h- 200km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători”, este de a înnoi flota de material rulant, deoarece există riscul ca, până în 2023, să nu mai existe nicio garnitură de tren disponibilă aptă pentru îndeplinirea obligațiilor minime de serviciu public. Materialul rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de publicul călător, iar tehnologiile de fabricație ce au fost utilizate sunt depășite, nefiind posibil a se asigura îndeplinirea standardelor de calitate prevăzute în contractele de servicii publice. În esență situația se prezintă astfel:
– flota curentă de material rulant deținută de operatori de servicii privați și de stat din România, a depășit deja sau este pe cale să își încheie ciclul de viață. Din acest motiv, există riscul ca, până în 2023, să nu mai existe nicio garnitură de tren disponibilă, aptă pentru îndeplinirea obligațiilor minime de serviciu public;
– Cea mai mare parte a materialului rulant existent în România nu are nivelul de calitate impus de obligațiile de serviciu public. Tehnologiile folosite sunt depășite. Prin urmare, materialul rulant nu îndeplinește standardele de calitate necesare pentru punerea în aplicare a contractelor de servicii publice, ceea ce necesită, așadar, înlocuirea acestuia.
– Materialul rulant existent în România nu are nivelul de calitate cerut de publicul călător, iar tehnologiile de fabricație ce au fost utilizate sunt depășite, nefiind posibil a se asigura îndeplinirea standardele de calitate prevăzute în contractele de servicii publice. Introducerea locomotivelor electrice noi destinate tractării. vagoanelor de călători pe rețeaua feroviară din România, vizează creșterea eficienței modului de exploatare a serviciilor de transport feroviar de călători, reducerea poluării și creșterea confortului pe o serie de rute de pe rețeaua feroviară publică electrificată”, arată MT.

Vechimea medie a locomotivelor operatorului feroviar naţional este de 44 de ani

Compania CFR Călători are aproximativ 1.000 de locomotive, din care jumătate sunt în „parcul rece” şi pot fi reintroduse în circulaţie doar după reparaţii sau modernizări.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: