Analiză: An record pentru sectorul industrial și logistic în România. Cum a ajuns Bihorul campion la proiecte și magnet pentru investitori

CTPark Oradea Cargo Terminal Foto: CTP

Anul 2022 a fost unul record pe segmentul industrial și logistic în România: compania IBC Focus care monitorizează șantiere la nivel național, a contabilizat pentru anul trecut aproape 6000 de proiecte în acest segment, în creștere cu 11,% comparativ cu anul trecut. Doar o cincime dintre investițiile industriale monitorizate în 2022 au fost și finalizate. În ceea ce privește cele mai populare destinații, Bihorul își menține și în această ediție poziția fruntașă în topul județelor cu cele mai multe investiții industriale. De asemenea, județul a atras anul trecut una dintre cele mai mari investiții anunțate într-o fabrică, după ce producătorii finalndezi de anvelope Nokian s-au retras din Rusia, ca urmare a invadării Ucrainei, și au decis relocarea la Oradea. Cu o investiție de sute de milioane de euro. Pe lângă faptul că beneficiază de o poziție favorabilă pentru producători (aproape de granița de vest a țării), Bihorul investește puternic în infrastructură. S-au anunțat o serie de investiții, precum modernizarea aeroportului, parcurile industriale din județ, terminalul cargo, șantiere și contracte semnate pentru Legătura la Autostrada Transilvania și modernizarea liniei de tren Cluj Napoca-Oradea.

Anul 2022 a fost unul record pe segmentul industrial în România, astfel încât numărul retailerilor internaționali care au ales să lanseze sau consolideze hub-uri logistice în țară este în creștere, potrivit analizei anuale realizate de consultanții de la IBC Focus. Datele identificate de companie indică o creștere de 11,46% comparativ cu anul trecut, de la 5.347 proiecte la 5.960.

Zona de Nord-Vest acționează drept magnet pentru investitori, inclusiv în ceea ce privește domeniul Industrial. În 2022, zona de Nord-Vest a înregistrat un total de 1.201 proiecte industriale. Poziția a doua în ceea ce privește numărul total de investiții revine zonei de Sud cu 869 proiecte, în timp ce zona Centrală ocupă locul 3 cu 804 proiecte.

În ediția precedentă a analizei, zona de Nord-Vest înregistra cea mai mare creștere a numărului de proiecte industriale, dar în ediția de față podiumul revine zonei de Vest a țării. Este vorba despre o majorare de 16,7%, de la 515 proiecte în 2021, la 601 în 2022. De asemenea, și în 2022 toate zonele au înregistrat creșteri în ceea ce privește numărul de proiecte comparativ cu 2021. Majorări semnificative au fost identificate și în Sud (16,6 puncte procentuale) sau București-Ilfov (16,1 puncte procentuale). Zona de Nord-Vest, care ocupa prima poziție în ediția precedentă, a înregistrat o creștere de doar 8,5 puncte procentuale în 2022.

Spațiile de depozitare le întrec pe cele de producție

“Expansiunea comerțului online în context pandemic și nevoia de a suplimenta spațiile de depozitare continuă să aibă un impact pozitiv asupra sectorului industrial”, arată analiza IBC Focus. Astfel, în 2022 se înregistrează un total de 2.615 spații de depozitare și 1.549 spații de producție la nivel național. Investitorii au fost interesați și de Ateliere și Spații de Reciclare (663 investiții monitorizate) sau proiectele de tip Zoo/Bio Tehnie (621 investiții monitorizate). Un interes puțin mai scăzut regăsim în dreptul Spălătoriilor Auto, monitorizate în număr de 512.

Potrivit datelor analizate, 20% din investițiile industriale monitorizate în 2022 au fost și finalizate. Perspectiva optimistă este susținută și de cele 1.118 proiecte aflate în stadii avansate de execuție (918 în construcție și 200 în amenajare). Procentul proiectelor aflate în stadiul de autorizare este ușor mai ridicat decât cel identificat în ediția precedentă. Este vorba de 47 puncte procentuale, comparativ cu 44 puncte procentuale în 2021. Totodată, cifrele monitorizate cu ajutorul asistentei virtuale de vânzare la șantiere VICTA.ro indică și un total de 32 proiecte în stadiul de intenție, 124 în proiectare și 639 înainte de execuție.

Analizând proiectele în funcție de dimensiunea șantierelor în corelație cu stadiul de execuție, situația este asemănătoare cu cea identificată în edițiile anterioare, iar cele mai numeroase sunt proiectele de dimensiuni medii aflate înainte de execuție (autorizare, intenție, înainte de execuție, licitație și proiectare): 1.779 investiții identificate. În ceea ce privește proiectele de dimeniuni mari, regăsim un procent de 30% din totalul investițiilor care se află în stadiu de construcție sau amenajare (276 investiții). Totuși, din totalul de 916 șantiere de mari dimensiuni, 638 sunt încă în stadii incipiente (autorizare, înainte de execuție, intenție, licitație și proiectare), arată analiza.

Harta proiectelor: Bihorul, locul 1 la număr de proiecte, locul 3 la suprafață

Bihorul își menține și în această ediție poziția fruntașă în topul județelor cu cele mai multe investiții industriale, cumulând un total de 420 proiecte monitorizate de echipa IBC Focus. A doua poziție este ocupată de județul Ilfov cu 350 investiții, în timp ce pe locul 3 se află județul Timiș cu 262 proiecte. Județul Cluj, ocupantul locului 3 de anul trecut, se plasează acum pe a patra poziție, cu 259 proiecte.

Distribuția numerică pe județe a proiectelor industriale, în 2022. Sursa: IBC Focus

 

În ceea ce privește clasamentul în funcție de suprafața proiectelor monitorizate, locul 1 revine județului Ilfov cu 1,63 mil mp, locul 2 județului Arad cu 1,3 mil mp, iar locul 3 județului Bihor cu 1,18 mil mp. Peste un milion mp regăsim și în Cluj, unde se înregistrează 1,07 milioane mp de spații industriale.

În Bihor, unul dintre cele mai mari proiecte este parcul industrial West Park Oradea – Borghesi cu o suprafață estimată la 22 mii mp și un buget alocat de 24 milioane lei. În Cluj s-a remarcat în 2022 Centrul regional cu 2 hale depozitare și extindere: Hub Fan Courier. cu un buget de peste 13 milioane lei și o suprafață de 11 mii mp. În Ilfov regăsim 2 proiecte de mari dimensiuni: Parc logistic, hale industriale și spații de birouri –Chitila Logistic Hub, cu o suprafață de 77 mii mp și o investiție estimată la 166 milioane lei și Ansamblu logistic: hale de depozitare, producție, logistică și spații depozitare – CTPark Bucharest North, cu o suprafață de 100 mii mp și o investiție estimată la 108 milioane lei.

Studiu de caz: Nokian

Producătorul finlandez de anvelope Nokian, unul dintre cei mai importanți de pe piață a început lucrările pentru fabrica de la Oradea, o investiție estimată la 650 de milioane de Euro. Anul trecut, Nokian s-a retras din Rusia ca urmare a invadării Ucrainei, iar în noiembrie 2022 producătorul a anunțat oficial, relocarea la Oradea după cum Economedia a relatat aici.

De ce la Oradea?

„Europa Centrală este o piață importantă pentru noi, iar această investiție demonstrează angajamentul nostru față de această piață. Noul sediu va fi amplasat strategic, aproape de clienții noștri. După o evaluare amănunțită a peste 40 de locații și a mai multor factori, cum ar fi disponibilitatea forței de muncă calificate, avantajele logistice și mediul de afaceri stabil, a fost clar că Oradea a fost cea mai bună alegere pentru noua noastră fabrică”, spunea Adrian Kaczmarczyk, SVP, operațiuni de aprovizionare.

Investiții în infrastructură

Bihorul direcționează serios fonduri în infrastructură și proiecte de interes pentru potențiali investitori.

Merită menționat aici că, începând din acest an, banii alocați pentru investiții în județul Bihor, peste 180 milioane de euro, vor depăși fondurile alocate pentru funcționare, anunța președintele Consiliului Județean, Ilie Bolojan. Secțiunea de dezvoltare e mult peste procentul cheltuielor de funcționare ajungând la 72,1%.

Prin atragerea de investiții din fonduri europene, de la guvern și private, au pornit o serie de proiecte de infrastructură: centurile Aleșd, Beiuș și cele metropolitane, drumul expres Arad-Oradea, inelul metropolitan, modernizarea aeroportului, parcurile industriale din județ, terminalul cargo.

Bihorul investește în infrastructură, după cum arăta o altă analiză Economedia: există șantiere și contracte semnate pentru Legătura la Autostrada Transilvania și modernizarea liniei de tren Cluj Napoca-Oradea/Terminal Cargo la Aeroport.

Legătura municipiului Oradea la Autostrada Transilvania/vama Borș II și modernizarea liniei de tren Cluj Napoca-Oradea-Frontieră Ungaria sunt printre cele mai importante investiții pentru infrastructura de transport în șantier sau având contracte semnate. Astfel, Drumul Expres pe care îl construiesc austriecii de la Strabag va fi terminat până în decembrie 2023, la începutul anului fiind la aprox. 45 % execuție.

De asemenea, în a doua jumătate a anului ar trebui să înceapă lucrările pentru modernizarea și electrificarea Magistralei M 300 Cluj-Oradea-Frontieră contracte fiind semnate pe toate cele patru loturi. În Bihor sunt loturile 3 și 4 Poieni (jud. Cluj) -Aleșd (Bihor) lungime 52 km. respectiv Aleșd-Epicopia Bihor ( 47 km.)

Totodată, la primăvară urmează să fie lansat în licitație contractul pentru execuția Drumului Expres Oradea-Arad, cel mai mare proiect de infrastructură rutieră pe care îl derulează autoritățile din cele două județe (proiect preluat de la CNAIR). Cu fonduri europene, CJ Bihor va extinde terminalul de pasageri de la Aeroportul Oradea, iar din vara anului trecut se lucrează la Terminalul Cargo (CTP constructor).

Cum stăm cu stocul de spații. Consultanți se așteaptă la mai multe tranzacții pe piețe precum Oradea sau Constanța

Stocul total de spații industriale și logistice moderne din România a ajuns la aproape 6,2 milioane de metri pătrați, în creștere cu peste 0,5 milioane de metri pătrați față de anul precedent și există încă loc semnificativ pentru creștere, raportat la alte țări din Europa Centrală și de Est (CEE), potrivit raportului anual publicat de Colliers în această lună. Anul 2022 s-a încheiat cu un grad considerabil de activitate pentru sectorul industrial și logistic, cu circa 830.000 de metri pătrați de contracte de închiriere încheiate, în creștere semnificativă față de 675.000 de metri pătrați în anul precedent.

Aproximativ jumătate din totalul livrărilor au fost făcute în apropierea Bucureștiului, iar în ceea ce privește dezvoltatorii activi, cei mai importanți rămân CTP, WDP, Global Vision, VGP, potrivit Colliers. Proiectele care implică transportul multimodal câștigă amploare, iar consultanții Colliers remarcă și apariția primului proiect cu transport aerian de marfă de la CTP din Oradea. În plus, proiectele mai flexibile destinate întreprinderilor mici și mijlocii sau celor care caută suprafețe mai mici devin, de asemenea, tot mai frecvente.

Bucureștiul a scăzut și mai mult în ceea ce privește ponderea totală a închirierilor, la aproximativ 48% din total, față de circa 63% în anul precedent, consultanții Colliers explicând că acest lucru este în principal rezultatul unor tranzacții importante în afara capitalei, dar și al faptului că subpiețele mai noi și mai puțin consolidate sunt în creștere. Prin urmare, pe termen mediu, probabil că vor exista mult mai multe tranzacții pe piețe precum Oradea sau Constanța, estimează consultanții.

 

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: