Contract de 37 milioane euro pentru construcția unui terminal nou, turn de control și parcare la aeroportul international Mihail Kogălniceanu Constanța. Capacitatea de operare a fluxului de pasageri crește cu aproape jumătate

aeroport Constanta Foto: aeroport Constanta, Facebook

Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu Constanța a scos la licitație în SICAP un contract de 178 de milioane lei pentru execuție lucrări în cadrul obiectivului de investiții „Dezvoltare terminal, turn de control și parcare”. Contractul este finanțat din fonduri europene, în cadrul Programului Operațional Infrastructura Mare, Axa 2 – Dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil şi eficient OS 2.3 Creşterea gradului de utilizare sustenabilă a aeroporturilor.

Investiția se va constitui într-o extensie de corp de clădire, amplasat în continuarea terminalului existent al aeroportului, inclusiv furnizarea, montarea și punerea în funcțiune a dotărilor necesare (utilaje și echipamente tehnologice) și are ca scop acomodarea tuturor pasagerilor în condițiile operării simultane a 400 de pasageri/flux de plecări/sosiri ora de vârf. Cele două terminale constituie două clădiri structural independente.

În prezent, aeroportul funcționează cu un singur terminal, care are capacitatea de a acomoda un trafic maxim de 1.000 persoane/oră.

Autoritatea contractantă vrea ca totul să fie gata repede – toată durata contractului este de șapte luni, de la emiterea ordinului de începere a lucrărilor iar desfacerea ofertelor este programată pe 13 martie. Departajarea lor se face în funcție de preț, de experiența echipei de proiect și de garanția acordată lucrărilor.

„Creșterea atracției turistice din zona Constanta este condiționată de asigurarea unui aeroport internațional, care să poată fi omologat, in conformitate cu cerințele legislative la nivel național si internațional. Implementarea cu succes a proiectului va conduce la revitalizarea turismului național și internațional din zona municipiului Constanța.

Este necesară suplimentarea spațiilor existente prin amenajarea terminalului existent pentru deservirea operării curselor și care va trebui să asigure toate spațiile, facilitățile și utilitățile necesare alinierii la standardele europene impuse unui aeroport internațional”, fundamentează autoritatea contractantă achiziția.

La sfârșitul lunii septembrie 2022 a fost aprobat prin hotărâre de guvern „Programul strategic de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare la Societatea Naţională Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa pentru perioada 2022-2030”.

Programul vizează investiţii substanţiale, executate etapizat, pentru a moderniza infrastructura, pentru a adapta această infrastructură la noile tipuri de aeronave, atât civile, cât şi militare, oferind facilităţi, capacităţi de alimentare, configuraţii de parcare, platforme şi servicii pentru noile generaţii de aeronave care vor utiliza Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa, aeroport considerat strategic internaţional. Printre obiectivele de investiții ale programului se numără proiecte precum: · Creşterea securităţii/siguranţei traficului de pasageri; · Upgrade balizaj luminos la pista de decolare-aterizare (PDA); · Sistem de supraveghere video, control acces; · Amenajare banda pistă şi RESA (Runway End Safety Area); ·  Modernizare şi reabilitare sistem electroenergetic; · Reabilitare şi modernizare corp gardă; · Extindere şi modernizare punct control 2 (PC2); · Reconfigurare fluxuri auto, reabilitare pavilion administrativ, rampă spălare maşini; · Aplicaţie soft management – monitorizarea conformării cu cerinţele aplicabile; · Terminal pasageri sosiri/plecări intern şi international; · Modernizare/Reabilitare pistă de decolare-aterizare (PDA); · Modernizare/Dezvoltare sistem căi de rulare; · Modernizare/Dezvoltare infrastructură acces în zona publică.

SN Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa SA a anunțat, luna trecută, că a încheiat activitatea desfăşurată în anul 2022 înregistrând un trafic total (comercial și necomercial) de 80.007 pasageri, în creștere cu 51% faţă de anul trecut (53.006 – valoare înregistrată în 2021). Cifra este cu mult sub traficul pe care-l înregistrează alte aeroporturi din țară, cum ar fi cel din Timișoara, spre exemplu. Conform Asociației Aeroporturilor din România, în luna octombrie 2022, de la Timișoara au fost înregistrați peste 113.000 de pasageri.

Tot în anul 2022, a fost înregistrat un număr de 9.871 mişcări aeronave (aterizări şi decolări), în creştere cu 9,4% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut (9024 – valoare înregistrată în 2021), fapt datorat reluării treptate a traficului aerian după perioada pandemică și numărului de frecvențe regulate pe săptămână spre/dinspre Londra și Istanbul pe tot timpul anului dar și curselor operate pe perioada sezonului de vară pe ruta Constanța – Cluj-Napoca și retur.

Anul trecut au fost transportate 4.793 tone de marfă, în creştere cu 161% faţă de anul precedent.

În ceea ce privește traficul comercial de pasageri, valoarea înregistrată a fost de 66.472 pasageri rezultați din curse efectuate în regim regulat, charter și aviație generală, observându-se și aici o creștere de 41% față de anul trecut (47.096 – valoare înregistrată în 2021).

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: