Curtea de Apel București va dezbate pe 16 februarie apelul turcilor de la Ictaș la decizia Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) care a permis Companiei de Drumuri să înceapă procedura de semnare a contractului pentru lotul 3 al Autostrăzii București Nord cu un constructor din China. Pe 10 ianuarie 2023, CNSC a respins pe fond contestația Ictaș după ce CNAIR îi desemnase câștigători pe chinezii de la CCECC după cum Economedia a explicat aici. Turcii au înregistrat contestația la CAB pe 23 ianuarie, iar instanța a stabilit miercuri când va dezbate apelul.
După decizia CNSC din 10 ianuarie 2023, Compania de Drumuri este obligată să semneze contractul pentru proiectarea și execuția lotului dintre DN 2 Voluntari și DN 3 Pantelimon cu chinezii de la China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC), însă ar putea aștepta trei-patru săptămâni până la o eventuală pronunțare a CAB (nu e exclusă o procedură rapidă, chiar cu un singur termen).
Compania de Drumuri a lansat contractul pentru proiectarea și execuția lotului 3 Afumați – Pantelimon (8,5 kilometri între DN 2 și DN 3) în iunie 2019 și a primit 12 oferte, dintre care două de la constructori din China Synohidro și China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC). După mai multe rânduri de contestații la CNSC și Curtea de Apel București între Turcii de la Ictas și chinezii de la CCECC, pe 4 noiembrie 2022, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu anunța că semnarea contractului cu chinezii nu mai poate fi amânată și este o chestiune de câteva zile.
„E o întreagă istorie cu acel lot. Două loturi din cele patru nu au constructor. pe lotul 3, în urmă cu ceva vreme a fost desemnat un anumit câștigător. Au fost două decizii ale instanței și două ale CNSC prin care se desființa decizia CNAIR. Sunt patru decizii, nu văd alte soluții decât aceea de a se semna. Motivarea este că nu se aplică prevederea legii care exclude companiile din China de la licitații pentru că procedurile au început anterior legii. Pe mine mă interesează ca, dincolo de constructor, la CNAIR și CFR să se facă lucrările. Cred că s-au cerut documentele pentru semnare, este o durată de câteva zile”, spunea Sorin Grindeanu.
Însă CNAIR nu a trecut direct la semnarea contractului, ci a găsit soluția procedurală să desemneze, din nou, constructorul din China, ministrul Grindeanu anunțând public soluția CNAIR pe 25 noiembrie 2022.
Pe Semi inelul de nord al Autostrăzii București nu etse contract semnat nici pentru lotul 1, tronosnul de 17 km. dintre A1 și DN 1 (Corbeanca). CNAIR a pierdut din nou, la CNSC și este obligată să reevalueze ofertele pentru primul lot unde câștigător desemnat este asocierea Pizzarotti – Retter.